Servicedesk: Communicatie is key

ICT is in geen enkele organisatie meer weg te denken. Het is daarom belangrijk dat wanneer er ICT-problemen zijn deze zo snel mogelijk worden opgelost en afgehandeld. Eerste aanspreekpunt is dan meestal de servicedesk. Bij OBI wordt deze onder andere bemand door Stijn. 

Als je aan Stijn vraagt wat hij de hele dag doet geeft hij stellig antwoord; “Mensen helpen!” Dan gaat hij verder, “Ik sta telefonisch medewerkers van onze klanten te woord die problemen hebben met hun ICT. Dat kan een eindgebruiker zijn, maar ook een ICT-contactpersoon (iemand die binnen een organisatie gemachtigd is om wijzigingen in de ICT aan te brengen) die namens een eindgebruiker belt of zelf wijzigingen wil doorvoeren binnen het systeem.” 

Waar begint jouw werk en waar eindigt het? 

“Een belangrijk onderdeel van mijn werk is het begrijpen van de vraag of het probleem van de persoon aan de telefoon. Als iemand zegt “Het werkt niet meer”, dan is het mijn taak om de juiste vragen te stellen om het daadwerkelijke probleem te achterhalen. Wanneer dat duidelijk is kijk ik of ik het probleem direct op kan lossen. Als dat niet lukt, maak ik een helpdeskticket aan en zet dit door naar een van mijn collega’s. Bij OBI hebben klanten een vaste senior systeembeheerder en ik weet precies welke klant ik naar welke collega moet sturen.” 

Uitdagingen 

“Goed communiceren met mensen waardoor je ze begrijpt is een van de grootste uitdagingen. Welk probleem heeft men? Wat verlangt men van je? Een andere uitdaging is dat ik als junior systeembeheerder natuurlijk nog niet alle wijsheid in pacht heb. Daarom verzamel ik iedere dag de kennis die ik op doe aan de hand van problemen die ik nog niet op kan lossen bij mijn collega’s. Door daar creatief mee om te gaan word ik dagelijks een beetje slimmer en kan ik onze klanten nog beter helpen.” 

“Daarnaast is het inschatten van de ernst van problemen ook een belangrijk onderdeel van mij werk. Er zit natuurlijk een verschil tussen een vergeten wachtwoord en een heel systeem dat platligt waar op alle schermen “We want money” staat.” 

Communicatie, communicatie, communicatie 

“Ik kom er toch weer op terug. Communicatie is het belangrijkste onderdeel van mijn taak als servicedesk medewerker. Ik heb zoveel fijne contacten door de dag heen. Wederzijds respect hoort daar ook bij. Iemand heeft een probleem en ik doe mijn uiterste best om het op te lossen. Door goed te communiceren lukt dat bijna altijd. En als dat een keer niet lukt dan heeft men daar begrip voor. Door het fijne, persoonlijke klantcontact denk ik dat ik bij veel klanten zo kan aanschuiven bij/tijdens hun vrijdagmiddagborrel voor een gezellige weekafsluiter. Die ongeforceerde sfeer maakt mijn werk erg leuk en is tekenend voor OBI. 

Grappige anekdote 

“Ik maak veel leuke dingen mee. Zoals de keer dat er gebeld werd met de mededeling “Mijn computer doet het niet”. Gaandeweg ons gesprek kwam diegene er zelf achter dat de stekker van zijn desktop niet in het stopcontact zat. Hij schaamde zich natuurlijk, maar dat hoeft niet. Als het probleem opgelost is, ben ik gelukkig.” 

“De meeste contacten zijn ook persoonlijk en spontaan. Zo moest ik een keer met iemand aan de telefoon wachten omdat er werkzaamheden op de achtergrond werden uitgevoerd. De dame in kwestie was een frequent motorrijder. Ik vertelde haar dat dat niets voor mij was. Daarna heeft ze een overtuigend betoog gehouden waarom ik wél motor moest gaan rijden, omdat ik niet wist wat ik miste. Daar geniet ik van.” 

Top 4 werkzaamheden  

1. Wachtwoord verlopen 

“Bij heel veel bedrijven worden om de zoveel tijd de wachtwoorden veranderd. Daar krijgen de medewerkers dan een bericht over, maar dat wordt nogal eens over het hoofd gezien, waardoor men op maandag op kantoor komt en niet in kan loggen. Mijn advies is ook altijd; pas het meteen aan of zet het in je agenda.” 

2. Nieuwe medewerkers onboarden 

“Het onboarden (en offboarden) van nieuwe (van ex) medewerkers is iets dat ik regelmatig doe. Uiteraard altijd het veiligheidsprotocol in acht nemend.”
(Lees hier alles over in het artikel: Onboarding; uw nieuwe medewerkers snel en veilig aan het werk.) 

3. Thuiswerken 

“Nu steeds meer mensen vaker thuis werken levert dat ook nog wel eens complicaties op. Het grootste probleem thuis is de snelheid van het internet. Ik heb daar één eenvoudige oplossing voor; Gebruik een lange internetkabel (die kun je heel eenvoudig bij OBI bestellen) en leg deze los door het huis. En na werktijd berg je hem weer op.” 

4. Meerdere Monitors 

Wanneer klanten werken op een server (vaak RDS of TS genaamd) door middel van een extern bureaublad, worden niet altijd alle beeldschermen meegenomen naar deze virtuele omgeving. Dit is heel eenvoudig zelf op te lossen. 

  1. Zorg dat je al je monitoren aan staan en beeld geven 
  2. Klik met de rechter muis op het speciale icoontje waarmee je op de server inlogt en kies ‘bewerken’ 
  3. Ga naar het tweede tabblad ‘Weergave’ en plaats een vinkje bij ‘Alle beeldschermen voor de externe sessie gebruiken’ 
  4. Ga terug naar het eerste tabblad ‘Algemeen’ en klik onderin op ‘Opslaan’ 
  5. Klik vervolgens op verbinden en bij elke volgende keer dat je inlogt, werken al je beeldschermen. 

Maak kennis met OBI  

OBI verzorgt ICT voor organisaties met 20 tot 200 werkplekken. Onze servicedesk staat altijd klaar voor onze klanten. Kan uw organisatie hulp gebruiken bij ICT?  Bel dan naar 088-9008100 of maak gebruik van ons terugbelformulier voor een kosteloos ICT-updategesprek, waarin u wordt bijgepraat over de laatste stand van zaken op ICT-gebied en systeembeheer. OBI zorgt dat ICT werkt. Altijd. Overal.