OBI bestond 1 januari 2021 precies 20 jaar. En dat moest gevierd worden. Helaas gooide het welbekende virus roet in het eten. Maar op 26 mei 2022 was het dan eindelijk zover; het OBI Sailing Event kon van start gaan. Met het hele OBI-team en een aantal zeilprofessionals onder de bezielende leiding van Tanja de Leeuw van Leeuwendael Evenementen zijn we naar Corfu afgereisd om daar vier dagen heerlijk te zeilen, te genieten van de Griekse keuken, te teamworken en natuurlijk te vieren dat OBI twintig jaar bestaat.

Donderdag

Om 7.00 uur verzamelen we bij het OBI-kantoor. Er wordt afscheid genomen van geliefden, nog snel even geplast, een kop koffie naar binnen gewerkt, gewacht op een laatkomer (we zullen geen namen noemen Rowan) en gegrapt en gegrold. Rond half acht vertrekken we richting het vliegveld in Brussel. Gelukkig kunnen we bij Antwerpen lekker doorrijden, zodat we ruim op tijd aankomen en na een uurtje met zijn alle in het vliegtuig stappen om aan de twee en half uur durende vlucht te beginnen.

Eenmaal aangekomen op Corfu staan Roger (onze directeur) en Tanja al te wachten. Er worden handen geschud, geknuffeld en al snel zitten we in het busje dat ons naar de haven van Kassiopi brengt. Onderweg zit de sfeer er meteen goed in. Er worden candybars, fruit en water uitgedeeld en Roger en Tanja leggen in het kort uit wat we de komende dagen gaan doen. Ondertussen geniet iedereen van het prachtige uitzicht over de zee en verbaast zich erover hoe de chauffeur ons door de smalle bergwegen en straatjes naar de bestemming brengt. Eenmaal aangekomen in de haven zien we ons onderkomen voor de komende vier dagen. Twee monohulls en een catamaran. Omdat de meesten van ons nog nooit hebben gezeild is iedereen onder de indruk. Voordat we onze kajuiten inspecteren worden we voorgesteld aan de kapiteins en hun scheepsmaatjes, om vervolgens al snel aan de een welkomsborrel met hapjes te beginnen.

Om een uur acht worden we verwacht in een restaurant aan de overkant van de haven waar iedereen geniet van al het lekkers wat de Griekse keuken te bieden heeft. Nadat onze buiken vol zijn gaat een gedeelte van het team nog even snel een drankje drinken in een van de barretjes aan de pier en waagt een enkeling zich aan een dansje. De andere helft doet dat op de catamaran waar na een uurtje iedereen weer samen komt om een laatste drankje te doen.

Vrijdag

Op alle boten wordt lekker ontbeten. Er worden eieren gebakken, fruit gesneden, gelachen en gekreund (“Had ik dat laatste biertje nu maar niet genomen!”). Na het ontbijt vertellen de kapiteins wat we gaan doen die dag. Het wordt een rustig dagje varen (er is geen wind dus er wordt niet gezeild) naar Petriti. Omdat het gewoon een werkdag is wordt de helpdesk geïnstalleerd en in ploegen verdeeld. In teams van twee werkt iedereen een paar uurtjes. Gelukkig is het de dag na Hemelvaart niet druk en zijn maar er een paar telefoontjes. We kunnen onze klanten goed helpen. Geen van de bellers heeft doorgehad dat we niet op ons kantoor in Geldrop zaten, maar op de Ionisch zee tussen Corfu en Albanië voeren.

Eenmaal aangekomen op de bestemming wordt ons verteld dat we in stervorm voor anker gaan liggen. Een techniek die niet eenvoudig is en waar samenwerken essentieel is. De paalsteek is hier van belang. Deze wordt uitgelegd door kapitein Koen en daarna geoefend door degene die de taak hebben om deze (in het water) te leggen. Door goed met elkaar te communiceren is het redelijk snel gebeurd. Iedereen kent zijn taak, waardoor onze boten stevig aan elkaar liggen. Daarna wordt er wederom op een idyllisch plekje gedineerd en is het tijd voor een feestje aan boord van de catamaran. Twan blijkt aardig gitaar te kunnen spelen (die toevallig op de boot aanwezig is) en terwijl hij wat bekende nummers speelt zingt iedereen uit volle borst mee. Daarna ruilt Twan zijn akoestische gitaar in voor een opblaasbare zodat hij samen met Stijn (die zich tijdens de gehele trip profileert als een ware entertainer) een daverende playbackshow geeft als ZZ Top met het nummer ‘Gimme All Your Lovin’’. Inclusief baard, zonnebril, Hawaiiblouse en ieder een opblaasbare gitaar. Het werd een lange nacht.

Zaterdag

Na het ontbijt en de dagelijkse duik is het tijd voor wat serieuzere zaken. Het managementteam vertelt over de nieuwe koers die bij we bij OBI gaan varen. De Scalling Up-methode is hier leidend, en ieder kwartaal zal er een nieuw thema gekozen worden. We trappen af met het thema T.E.A.M.. Roger en Twan leggen uit wat de bedoeling is, terwijl de rest van de medewerkers aandachtig luistert. Als alles duidelijk is heeft kapitein Koen opgemerkt dat de wind aangetrokken is en dat we zeilend naar onze laatste bestemming kunnen gaan; de oude haven bij Corfu stad. Een prachtige plek aan de voet van een oud fort. Iedereen geniet van deze plek en een paar van ons wagen zich zelfs naar het hoogste punt van de vesting. Als iedereen zich later opgefrist heeft lopen we door het fort naar het historische centrum van de stad, waar net als de vorige avonden weer uitgebreid gedineerd wordt. Ook deze avond is sfeer weer grandioos. Er wordt gelachen, er wordt gedanst, er wordt gezongen … Wat een heerlijke club mensen hebben we toch.

Zondag

Het is half tien en we moeten afscheid nemen van onze kapiteins en hun maatjes. Knuffels, kussen en hier en daar een verdwaalde traan. Iedereen lacht, iedereen is moe en voldaan. Tijdens terugreis is iedereen gedeisd. Aangekomen op het vliegveld in Brussel halen we onze koffer op en lopen naar de wagens. We zijn moe, maar voldaan en morgen moeten we gewoon weer aan de slag op kantoor. De komende weken zal deze trip het gesprek van de dag zijn.

Op naar het 25-jarig jubileum.

Tekst: Serge van Uden van Riumssen
Foto’s: Het ICT-Team van OBI

Oh ja, Julia Zweegers maakte een fantastische aftermovie over deze trip.